امروزه صنعت تبلیغات نقش مهمی در زندگی اجتماعی انسان ایفا میکند. تبلیغات در همهجا دیده میشود و راه گریزی از آن وجود ندارد؛ از این رو در زندگی روزمره ما بدون آنکه متوجه باشیم بسیار تاثیرگذار است. بدین منظور تعداد چهار آگهی تبلیغاتی از شرکت گلرنگ، به عنوان یک برند ایرانی، و چهار آگهی تبلیغاتی از شرکت نیوا، به عنوان یک برند خارجی از ...
بیشتر
امروزه صنعت تبلیغات نقش مهمی در زندگی اجتماعی انسان ایفا میکند. تبلیغات در همهجا دیده میشود و راه گریزی از آن وجود ندارد؛ از این رو در زندگی روزمره ما بدون آنکه متوجه باشیم بسیار تاثیرگذار است. بدین منظور تعداد چهار آگهی تبلیغاتی از شرکت گلرنگ، به عنوان یک برند ایرانی، و چهار آگهی تبلیغاتی از شرکت نیوا، به عنوان یک برند خارجی از مجلات، وبگاهها و بیلبوردها جمعآوری شدند. پوسترهای تبلیغاتی محصولات دو شرکت به صورت جداگانه از دیدگاه نشانه شناسی لایه ای بررسی و نتایج به صورت مقایسهای تحلیل میشوند. بر اساس نتایج پژوهش مشخص شد که در این نوع آگهی ها لایههای تصویر و زبان به عنوان دو لایه اصلی جهت برقراری ارتباط با مخاطب به کار گرفته شدهاند، اما علاوه بر اینها لایههایی چون رنگ، نوع قلم نوشتاری و ... نیز در انتقال پیام نقش اساسی دارند. همچنین بررسی مقایسه ای نشان داد که شرکت خارجی در مقایسه با شرکت داخلی توجه بیشتری به لایه های مختلف در جهت انتقال پیام، جذب و تاثیرگذاری بر مخاطب خود داشته است.